افغان نیوز

ساخت وبلاگ
روسیه: بمباران شمال سوریه توسط ترکیه بی‌قانونی محض است
/18.2.2016

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد حملات  هوایی ترکیه به شمال سوریه یک "بی‌قانونی محض" است.

خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: آنچه اکنون در مرز سوریه و ترکیه درحال رخ دادن است یک بی‌قانونی محض است.

وی در ادامه اعلام کرد: ترکیه منازل در امتداد مرز را بمباران می‌کند و پول، نیرو و تجهیزات را به آنجا انتقال می‌دهد.

رافایل رامیرز کارینو نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت "نگرانی اعضای این شورا از گلوله باران خاک ترکیه از سوی نیروهای ترکیه" را ابراز داشت.

وی افزود: کشورهای اعضای شورای امنیت توافق کردند که از ترکیه بخواهند به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

شورای امنیت سه شنبه شب به درخواست روسیه پشت درهای بسته درباره گلوله باران سوریه از سوی ترکیه رایزنی کردند.

این شورا درعین حال بیانیه‌ای رسمی در محکومیت این گلوله باران توپخانه‌ای صادر نکرد اما کارینو گفت: 15 کشور عضو شورای امنیت "در سطوح متفاوت ابراز نگرانی کردند اما همگان درخصوص" انتقاد از این گلوله باران "توافق کردند".

 

 

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 44 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 11:26

نشست وزرای گروه به اضافه هفت در کابل برگزار می شود
/18.2.2016

دولت افغانستان چهارمین جلسه سالانه وزرای گروه به اضافه هفت را به تاریخ ۴-۵ حمل ۱۳۹۵ مطابق ۲۳-۲۴ مارچ ۲۰۱۶ در کابل برگزار می نماید.

وزارت امور خارجه کشور اعلام کرد که دعوت نامه های مشترک از جانب افغانستان و وزیر مالیه سیرالیون که ریاست دوره یی گروه به اضافه هفت را بر عهده دارد، عنوانی ۱۹ کشور شامل این گروپ ارسال کرده است.

براساس معلومات وزارت امور خارجه، قرار است این کنفرانس دو روزه پیشرفت های بدست آمده و نیز چالش های موجود میان ۲۰ کشور فقیر مواجه با بحران و متأثر از جنگ را طی یکسال گذشته از زمان برگزاری سومین اجلاس وزرای این گروه منعقده کشور توگو مورد بررسی قرار دهد.

همچنان این نشست فرصت بسیار خوبی را برای جلب حمایت کشور های تمویل کننده به افغانستان در چارچوب منشور این گروه که به "تعامل جدید" با کشورهای متذکره مسمی است، الی برگزاری کنفرانس بروکسل درماه اکتوبر سال روان میلادی فراهم خواهد ساخت.

گروههفت در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط ۷ کشور پسا بحران به شمول افغانستان به حیث یک میکانیزم مشورتی در قبال پالیسی های توسعه ئی جهانی میان کشور هایی که به بحران و ناپایداری (fragility)مواجه اند، در کشور تیمور شرقی تأسیس شد. اکنون تعداد اعضای آن به ۲۰ کشور ازدیاد یافته است.

این گروپ تحت شعار "وداع با بحران و استقبال از توسعه"چارچوب های مشارکتی را با بسیاری ازسازمانهای بین المللی به شمول گروه بانک جهانی، مؤسسات ملل متحد و نهادهای تحقیقاتی ایجاد نموده تا درمسائلحساس مربوط به پالیسی های توسعه یی در کشور های متأثر از بحران موقف گیری واحد داشته باشد.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 38 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 11:26

امریکا به بازسازی و امنیت شمال افغانستان بی‌توجه است
/18.2.2016
امریکا به بازسازی و امنیت شمال افغانستان بی‌توجه است

یاسین ضیا متولد کابل است. در غرب تحصیل کرده و در مقاومت برضد طالبان به رهبری احمدشاه مسعود سهیم بوده است. او در دورۀ دوم ریاست جمهوری حامد کرزی وارد ادارۀ امنیت ملی شد و پس از چندی، به حیث معاون استخباراتی و ولایتی این اداره تعیین گردید. او سپس، از ادارۀ امنیت ملی کنار زده شد و مدتی به کارهای مردمی و سیاسی پرداخت. داکتر ضیا، چندماه پیش از سوی رهبران دولت افغانستان به حیث والی یکی از ولایات مهم در شمال‌شرق افغانستان (تخار) گماشته شد. او در جریان مأموریت خویش توانسته وضعیت تخار را دگرگون سازد. آقای ضیا اخیراً در یک نظرسنجی‌یی که از سوی یک نهاد خصوصی راه‌اندازی شده بود، به عنوان والی برتر شمال و شمال‌شرق افغانستان انتخاب شد. افغانستان.رو، در خصوص امنیت شمال و برخی مسایل دیگر، با او مصاحبه کرده است که در زیر می‌خوانید.

افغانستان.رو: سپاس آقای ضیا از این‌که فرصت مصاحبه‌یی را در اختیار "افغانستان.رو" گذاشتید. شما اخیراً به حیث والی ولایت تخار در شمال‌شرق افغانستان گماشته شده‌اید. وضعیت تخار همزمان با توظیف شما نابسامان و به‌شدت نا امن بود. اندکی دربارۀ وضعیت تخار و در مجموع حوزۀ شمال‌شرق، پیش از مأموریت و بعد از مأموریش خویش، توضیح دهید؟

هنگامی‌که من به حیث والی تخار معرفی شدم، شهر تالقان (مرکز تخار) در حال سقوط قرار داشت. بر خلاف معمول، هنگامی که از کابل به وظیفه می‌آمدم، از هلیکوپر استفاده نکرده و از طریق زمین راهی تخار شدم. با این کار می‌خواستیم به دشمن تفهیم کنیم که ما از شما هراسی نداریم و شما کاری کرده نمی توانید. کاروان موترهای ما برای نخستین‌بار پس از سقوط کندز به دست طالبان، در شرایطی که مسیر کابل – تخار مسدود بود، کندز را به تخار وصل کرد. این حرکت ما در شرایطی‌که وضعیت روانی مردم در شمال‌شرق و تخار به شدت خراب بود، تأثیر بسیار مثبت گذاشت.

وقتی کار را در تخار آغاز کردم، چند ولسوالی این ولایت که عبارت اند از «خواجه‌غار»، «خواجه بهاوالدین»، «درقد»، «ینگی قلعه» و «اشکمش»، در معرض سقوط قرار داشت و یکی‌دو ولسوالی عملاً به دست دشمن سقوط کرده بود. با استفاده از روش‌ها و ترفندهایی‌که در موردِ جنگ افغانستان می‌فهمیدم، از یک طرف به جلب حمایت مردم پرداختم و از سوی دیگر، از روش‌هایی استفاده کردم که امروز فعالیت دشمن را به حد اقل در تخار رسانیده است. امروز بخش‌های اندک اشکمش – آن‌هم در دور دست‌ها- مناطق دیگر کاملاً تصفیه شده است و فعلاً هیچ ولسوالی تخار در خطر سقوط قرار ندارد. در این مدت، برعلاوه‌یی‌که در زمینۀ جلب اعتماد مردم و حاکمیت قانون کار کرده‌ایم، به مبارزه با فساد نیز پرداخته‌ایم.

افغانستان.رو: هنگام ورود شما به تخار، ولسوالی «درقد» در کنترل طالبان قرار داشت و جنگ شدیدی جریان داشت. ولسوالی درقد با توجه به هم مرز بودن با تاجیکستان از اهمیت استراتژیک برخوردار است. اکنون وضعیت در این مناطق چگونه است؟

تنها بحث درقد مطرح نبود. ما ولسوالی‌های خواجه بهاوالدین، ینگی‌قلعه و خواجه غار را که دو تا آن مرزی است و با تاجیکستان مرز مشترک دارد، نیز از دست داده بودیم. ما این ولسوالی‌ها را تصفیه کرده‌ایم. اکنون روز دو سه تن از طالبان تسلیم می‌شوند و بالای گروه‌های دیگر نیز برای تسلیم‌شدن‌‌شان کار می‌کنیم.

افغانستان.رو: جناب والی، اوضاع شمال و شمال‌شرق افغانستان وخیم شده است. وضعیت از فاریاب در شمال گرفته تا بغلان، تخار، کندز و حتا بدخشان در شمال‌شرق، رو به بحران است. وضعیت امنیتی روز به روز وخیم می‌شود. بخش‌هایی از این ولایت‌ها عملاً در کنترل طالبان و گروه‌های دیگر مخالف دولت افغانستان قرار دارد، تحلیل شما از دلایل گسترش نا امنی‌ها چیست؟

ما باید ریشه‌یابی کنیم که چرا جنگ به این جغرافیا (شمال افغانستان) کشانده شد.

نخست. پاکستانی‌ها عملیاتی را در مناطق قبایلی وزیرستان شمالی راه‌اندازی کردند که در آن‌جا گروپ‌هایی از آسیای میانه به نام‌های مختلف از جمله حرکت اسلامی ازبکستان، جندالله و برخی گروه‌های کوچک دیگری‌که هنوز هم ناشناخته باقی مانده‌اند، حضور داشتند. این گروه‌ها در نتیجۀ عملیات در مناطق قبایلی پاکستان به افغانستان رانده شدند؛ تنها تروریست‌هایی در پاکستان باقی ماندند که به نفع آن کشور و به ضرر افغانستان فعالیت می‌کردند. گروه‌های رانده شده، به دلیل مشترکات قومی و زبانی‌یی‌که با مردم شمال و شمال شرق افغانستان داشتند، در این مناطق جا بجا گردیدند.

دوم. متأسفانه امریکایی‌ها هم به شمال افغانستان بی توجه هستند. من به حیث یک والی حکومت افغانستان نمی‌دانم که چرا آ‌ن‌ها در جنوب و شرق کشور – در هلمند و ننگرهار و مناطق دیگر- عملیات هوایی می‌کنند و به هلمند نیرو می‌فرستند؛ اما به شمال به‌رغم تهدیدهای بالا و جغرافیای پیچیده، بیتوجه هستند. من به حیث شخصی‌که دربارۀ مسایل امنیتی هم کم‌وبیش آگاهی دارم، معتقد هستم که عملیات‌های هوایی امریکا در مناطق کنر، ننگرهار و جنوب هم سبب شده که طالبان تاجیک و ازبیک به شمال افغانستان هجوم بیاورند.

سوم. فساد، بی‌بندوباری، افراد مسلح غیرمسوول، نبود ارایۀ خدمات لازم و نداشتن قوۀ قضاییه عادل و شفاف، دست را به دست هم داد و منجر به سقوط برخی مناطق گردید. بحث دیگری‌که بسیار شرم‌آور است، جنجال‌های حزبی، گروهی، سمتی و بالاخره قومی می‌باشد که به اوج خود رسیده و شدت گرفتن همۀ این مسایل، منجر به این شد که شمال آسیب ببیند.

چهارم. بحث دیگر در خصوص قوای دلیر امنیتی ما می‌باشد. نیروهایی‌که در جنوب و شرق کشور مصروف بودند، به دلیل این‌که جنگ بود، کارکشته شده بودند و اما سربازانی‌که در شمال مشغول بودند، چون جنگی وجود نداشت، از تجربۀ لازم نظامی و جنگی برخوردار نبودند و چنانی‌که باید نتوانستند از مناطق زیر تهدید دفاع کنند. در ضمن، رهبری ضعیف در بخش‌هایی سبب گردید که دشمن پیروز شود و برخی مناطق از جمله کندز سقوط کند.  

افغانستان.رو: آقای ضیا، از انتقال جنگجویان آسیای مرکزی به شمال افغانستان یاد کردید. باور شما چیست، این گروه‌ها خود به شمال آمده‌اند و یا هم حلقاتی زمینۀ حضور آن‌ها را در شمال افغانستان فراهم ساخته‌اند؟

من به تبلیغاتی‌که وجود دارد، باور ندارم. عده‌یی می‌خواهند آگاهانه و یاهم نا آگاهانه به آسیاب دشمن آب بریزند. من باور ندارم که کسی از درون حکومت جنگ را به شمال انتقال داده باشد. اما جنگ بر اثر اشتباهات داخلی و پاکستانی‌ها به شمال انتقال یافته است. پاکستانی‌ها، طالبان ازبکستانی را می‌گویند که شما بروید و در افغانستان جهاد کنید. آن‌ها به دلیل همزبانی و هم فرهنگی با مردم شمال افغانستان به این مناطق می‌آیند. اگر نیت خوبی وجود می‌داشت، پاکستانی‌ها در عملیات‌شان با افغان‌ها هماهنگی می‌کردند و جامعۀ بین‌المللی هم در این زمینه یک پلان روشن و وسیع می‌داشتند. چون برد و باخت این جنگ به همه بر می‌گردد. تروریستان باید در همان مناطق قبایلی از بین می‌رفتند تا به جغرافیای دیگر درد سر جور نمی‌شدند.   

افغانستان.رو: اشاره داشتید که امریکایی‌ها به شمال افغانستان بی‌توجه هستند. این درحالی است که وضعیت شمال به مراتب بدتر از وضعیت شرق و جنوب افغانستان شده است. در شمال‌شرق طالبان پایه‌های برق را در بغلان منهدم کرده‌اند و از هفته‌ها بدین‌سو کابل پایتخت و ولایات دیگر را در تاریکی فرو برده‌اند. بخش‌هایی از فاریاب، سرپل، بدخشان، تخار و بغلان در کنترل طالبان است و حتا ولایات کندز بر اساس اظهارات مقام‌های محلی، در آستانۀ سقوط دوباره قرار دارد. دلیل بی‌اعتنایی امریکایی‌ها به وضعیت شمال و شمال‌شرق افغانستان چیست؟

این پرسش را نیروهای ناتو در افغانستان به ویژه جنرال کمبل فرمانده پیشین این نیروها پاسخ دهد. حداقل من نمی‌دانم که چه چیزی سبب شده که آن‌ها به شمال بی‌توجه باشند. امریکایی‌ها و ناتو در سال 2001 وقتی به افغانستان آمدند، فکر می‌کردند که طالبان را در جنوب و شرق افغانستان (قندهار، هلمند و ننگرهار) می‌توانند سرنگون کنند و اسامه را از این مناطق پیدا می‌نمایند. آن‌ها هیچ‌گاهی متوجه عقب جبهه نبودند. این بی‌توجهی تنها در زمینۀ امنیت نبوده؛ بل در بخش‌های بازسازی و توسعه در شمال کاری بنیادی نشده است. در چند ولایت شمال و شمال‌شرق تنها جرمن‌ها هستند که مشغول کمک هستند. اما شما می‌دانید که جرمن‌ها در لیست کمک‌کننده‌گان بزرگ به افغانستان نیستند. جرمن‌ها در جملۀ پنج کشوری که بیشترین کمک را به افغانستان کرده قرار ندارند، اما مسوولیت بازسازی 9 ولایت حوزۀ شمال و شمال‌شرق را بر عهده دارند. بر عکس تنها به ارزگان در جنوب افغانستان دو کشور آسترالیا و هالند سال‌هاست سرمایه‌گذاری می‌کنند. در قندهار در جنوب کشور، کانادایی‌ها، امریکایی‌ها و چندین کشور دیگر در بازسازی مشغول هستند و سرک و شفاخانه و ... ساخته‌اند. دنیا نه تنها در خصوص جنگ به شمال نپرداخته که در بازسازی و انکشاف متوازن - که رییس جمهوری افغانستان به آن تأکید دارد- توجه نکرده است. در حقیقت، انکشاف متوازن در نظر گرفته نشده است. بلخ اگر آباد شده از پول و سرمایه ملت و مردم افغانستان آباد شده است.

نه تنها به جنگ در شمال توجه نشده، بل در بازسازی هم بی پروایی صورت گرفته است.

افغانستان.رو: جناب ضیا، شما در جریان هستید که مذاکرات چهارجانبۀ صلح (امریکا، چین، پاکستان و افغانستان) به راه افتیده و ممکن گفت‌وگوهای رو در رو میان حکومت و طالبان صورت گیرد. باور شما به عنوان یک والی حکومت به این گفت‌وگوها چیست؟ آیا در نتیجۀ این گفت‌وگوها افغانستان به صلح و ثبات دست خواهد یافت؟

صلح یک آموزۀ دینی ماست. صلح در دین ما خیر گفته شده است. ما بیشتر از هر کس دیگری از جنگ متضرر شده‌ایم، چون از 20 سال بدین‌سو عملاً با طالبان درگیر بوده‌ایم.  من از راه‌اندازی این پروسه قدردانی می‌کنم؛ اما باید به عرض برسانم که صلح با تضرع و تواضع‌ به دست نمی‌آید. ما در میدان نبرد تا دشمن را سرکوب نکنیم، آنها به صلح تن نخواهند داد. موضوع دیگر این‌که طالبان به گروپ‌های مختلف تقسیم شده‌اند و می‌شود از این انشعاب‌ها به سود خویش استفاده ببریم. اما نکتۀ دیگر این است که به بی‌بندوباری‌هایی که در میان گروه طالبان به وجود آمده و حمایت‌هایی که پاکستان از این گروه می‌کند، کمی پیش از وقت خواهد بود که به این گفت‌وگوها خویش‌بین باشیم.

افغانستان.رو: در خصوص امنیت شمال افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی که هم مرز و هم سرحد هستند، چه کمی می‌توانند داشته باشند و چه کرده‌اند؟

متأسفانه کشورهای آسیای مرکزی در خواب و غفلت فرو رفته‌اند. این‌ها از دنیا بی‌خبر هستند و از تهدیدهایی که اتباع این کشورها متوجه خودشان و افغانستان کرده‌اند، یا آگاهی ندارند و یاهم بی‌پروا هستند.

پیشنهاد من به عنوان والی یک ولایت سرحدی که مرز طولانی مشترک با یکی از کشورهای آسیای مرکزی داریم، این است که این‌ها معلومات استخباراتی خویش را با نیروهای امنیتی افغانستان شریک سازند؛ از شهروندان‌شان که در کشور جنگ‌زدۀ ما و پاکستان و حتا بر اساس برخی اطلاعات در ایران مصروف نبرد هستند، آگاهی بیابند. کشورهای آسیای مرکزی معلومات استخباراتی خود را با افغانستان شریک بسازند.

سپس، این‌ها باید جلسات مرزی (مشترک با ما) داشته باشند و این جلسات باید جنبۀ عملی داشته باشد. این تنها کمک به ما نیست؛ چون خود این کشورها زیر خطر قرار دارند. باید یک راه حل مطابق قوانین کشورها و عرف دیپلوماتیک به وجود بیاورند. این‌ها نخست به فکر خود باشند و بعد ما می‌توانیم همانطوری‌که با کشورهای امریکا و ... همکاری داریم، با این‌ها هم رابطه داشته باشیم.

افغانستان.رو: گزارش‌هایی وجود دارد که گروه داعش در مناطق مرزی افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی، در حال هسته‌گذاری هستند. اطلاعات شما در این زمینه چیست؟

من مسوولیت یک بخش جغرافیای شمال‌شرق را بر عهده دارم. در این‌جا چنین حرکتی دیده نمی‌شود؛ اما گروپ‌های مربوط خود این کشورها از جمله جندالله و حرکت اسلامی ازبکستان در این مناطق فعال هستند. بربنیاد تفاهمنامه‌یی که میان رییس جمهوری سابق( کرزی) و کشورهای تاجیکستان، چین، قزاقستان و قرغزستان امضا شده، ما همکاری خوبی با این کشورها در زمینه‌هایی داشته‌ایم. به این معنا که اسیرهای جنگی را تبادله کرده‌ایم. به محض این‌که جنگجویان مربوط این کشورها دستگیر می‌شوند، به این کشورها می‌سپاریم. بیشترین شمار دستگیرشده‌ها تاجیکستانی‌ها بوده‌اند. البته از کشورهای دیگر آسیای مرکزی هم جنگجویان مصروف نبرد هستند.

افغانستان.رو: نگرانی‌هایی از وضعیت امنیتی در بهار پیش‌رو وجود دارد. بسیاری‌ها از نبرد فرسایشی در بهار پیش هشدار می‌دهند. حتا برخی فرماندهان خارجی و برخی مقامات دولتی نیز چنین پیش‌بینی‌هایی داشته‌اند، باور شما چیست؟

وضعیت در بهار آینده بستگی به نوع حکومت‌داری اداره‌های محلی افغانستان دارد. طالبان در میان مردم جای ندارند. آن‌ها نمی‌توانند ولایت دیگر را سقوط دهند. جای پای در میان مردم به طالبان نیست. اما اگر ما اشتباه کنیم و نتوانیم از نیروهای شجاع امنیتی افغانستان به درستی استفاده کنیم و اوضاع را مدیریت کنیم؛ در آن صورت ما گنه کار هستیم، نه ملت.

بسیار تشکر جناب والی

سپاس از شما هم.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 32 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 11:26

مدودف: حملات روسیه زمانی متوقف می‌شود که صلح در سوریه به دست آید
/17.2.2016

دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه  گفت:  مسکو برنامه‌ای برای توقف بمباران مواضع مخالفان سوری ندارد مگر آنکه متحدان مسکو در دمشق بتوانند به توافق صلحی که مورد قبول باشد، دست یابند.

 

وی افزود: از امریکا و متحدان عربش می‌خواهیم وارد این حیطه نشوند و از این مساله حتی به عنوان تاکتیک ترس هم استفاده نکنند.

 

نخست وزیر روسیه با اشاره به توقف بمباران مواضع مخالفان سوری گفت: با توجه به حملات صورت گرفته باید با مخالفان سوری که از تسلیحات خودکار استفاده می‌کنند همانند تروریست‌های داعش رفتار شود.

 

وی افزود: آنها همگی راهزن و تروریست بوده و به دلایل مختلف تغییر مکان می‌دهند. به آنها پول می‌پردازند یا دشمنانی دارند که باید از آنها بگریزند، برای همین برای ما دشوار است که میان مخالفان میانه‌رو یا آنهایی که میانه رو نیستند، تمایز قائل شویم یا خوب را از بد تشخیص دهیم.

 

اظهارات مدودف یک روز پس از آن مطرح شد که دیپلمات‌های ارشد روسی، امریکایی و ۱۵ کشور دیگر به توافقی در مونیخ دست یافتند تا به بحران در سوریه پایان دهند.

 

نخست وزیر روسیه با ابراز امیدواری و خوشبینی کمتری نسبت به اجرای توافق صلح به صورت واقعی اظهار داشت: دلایلی را برای ما مطرح کنید که آیا ما می‌توانیم به توافقی در آینده که درباره روند سازش در سوریه، مذاکرات داخلی، اولویت‌ها و شرکت کنندگان و همچنین آتش بس است، دست پیدا کنیم یا خیر؟

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا حملات هوایی مسکو در سوریه درصورت به دست گرفتن حلب توسط نیروهای سوری پایان می یابد یا خیر، گفت:‌ به نظرم این حملات زمانی پایان می‌یابد که صلح در سوریه اجرا شود.

 

مدودف با اشاره به شرایط لازم برای دستیابی به صلح در سوریه که هنوز خارج از دسترس است،خاطر نشان ساخت:  رییس جمهوری سوریه باید با نیروهای مخالف دمشق بر سر میز مذاکره بنشیند تا به توافقی دست پیدا کند و پس از آن طرف‌های شرکت کننده باید بر یک ساختار سیاسی و روند اصلاحات دموکراتیک به توافق برسند و نقش بشار اسد را در آینده سوریه مشخص کنند چرا که تنها در این صورت است که درگیری‌ها در سوریه پایان می‌یابد.

 

نخست وزیر  روسیه ابراز داشت: او کسی نیست که ماهیت حضور نظامی روسیه را مشخص کند، مسکو در مقابل هرگونه جدایی میان دولت سوریه و اپوزیسیون مقاومت می‌کند ما تمایل داریم تا سوریه در مرزهای خود به عنوان یک کشور متحد باقی بماندو هیچ یک از ما نمی‌خواهیم لیبی دیگری تکرار شود و نمی‌خواهیم درگیری یا آشوب دیگری رخ دهد.

 

 

 

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 27 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:59

هشدار سیاف به حکومت وحدت ملی افغانستان
/17.2.2016

عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران جهادی کشور از افزایش ناامنی‌ها در کشور به شدت ابراز نگرانی می‌کند.

 

سیاف که در مراسم بزرگداشت از ۲۶ دلو ؛ روز خروج نیروهای شوروی از افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، گفت: حکومت فعلی در تامین امنیت کشور عاجز مانده است و نتوانسته دشمن را به جای شان بنشاند.

 

وی افزود: یک چیز را باید این نظام همراه ما قبول کند که اینها از تامین امنیت عاجز آمده؛ علت اساسی این گپ این است که این‌ها(رهبران حکومت) یا فهمیده یا نافهمیده دست و پای شیرهای این ملک را بسته کرده‌اند.

 

سیاف در ادامه گفت: اگر این‌ها ملت را در دفاع از کشور سهیم نسازند؛ فردا هر گپ که میاید، مسوولیت بدوش همان مردمی خواهد بود که دست و پای این ملت را بسته کرده، امروز برای مجاهدین اجازه بدهید که از ملک خود دفاع کنند.

 

این رهبری جهادی به حکومت هشدار داد: پیش از آنکه مردم وارد میدان شوند، زمینه مشارکت آنان در دفاع از کشور فراهم شود. این کارشدنی است؛ در آن صورت هرج و مرج به میان خواهد آمد که ما طرفدار آن نیستیم.

 

سیاف تاکید کرد: از زبان مقام درجه یک این حکومت شنیدم که گفت هزاران سرباز خیالی در صفوف نیروهای امنیتی وجود دارد؛ چرا این خیال را با واقعیت جهادی پر نمی کنید.

 

عضو رهبری شورای حراست و ثبات افغانستان همچنان در رابطه به روند صلح در کشور گفت که طرف مذاکرات صلح و موضوع منازع مشخص نیست.

 

وی پیشنهاد کرد که باید با طرف مذاکره اگر طالب یا پاکستان است باید پرسیده شود که برای چه می جنگند.

 

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 22 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:59

مشاور حقوقی رئیس جمهور افغانستان برکنار شد
/17.2.2016

سخنگوی رئیس جمهور غنی می‌گوید که عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رئیس جمهوری از پستش برکنار شده است.

 

وظیفه آقای محمدی پس از آغاز تحقیق در مورد پرونده شهرک هوشمند به تعلیق درآمده بود.

 

سید ظفر هاشمی؛ معاون سخنگوی رئیس جمهور، امروز در نشست خبری گفت که پس از تکمیل تحقیقات هیات دولتی در مورد شهرک هوشمند، رئیس جمهوری آقای محمدی را از وظیفه اش برکنار کرد.

 

این هیات از سوی رئیس جمهوری موظف شده بود تا قضیه شهرک هوشمند و مطابقت آن را با قانون بررسی کند.

 

وزارت شهرسازی افغانستان به تاریخ ۱۳ عقرب قرارداد را برای ساخت شهرک هوشمند با خلیل الله فروزی از بدهکاران اصلی پرونده کابل بانک امضا کرد.

 

آقای فروزی در محفل افتتاح کار این شهرک حاضر شد و گفته شد که او یکی از سهامداران اصلی این شهرک است که قرار است با سرمایه دورانی ۹۰۰ میلیون دالر ساخته شود.

 

این در حالی است که آقای فیروزی یک سال پیش به اساس حکم دادگاه به ده سال حبس محکوم شد.

 

عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی رئیس جمهور در محفل افتتاح این شهرک گفت به اساس طرحی که به تایید کابینه و توشیح رئیس جمهوری رسیده، پس از این به بدهکاران کابل بانک اجازه داده می‌شود تا با سرمایه گذاری در کشور، بدهکاری‌های شان را بپردازند.

 

اگرچه ریاست جمهوری یک روز پس از افتتاح این شهرک گفت که رئیس جمهور غنی برای وضاحت در مورد چگونگی حضور و سهم‌گیری آقای فیروزی در کار این شهرک، به آقای محمدی، احمد ضیا مسعود، نماینده رئیس جمهوری در امور حکومتداری خوب و سید سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی صلاحیت داده اما چند روز بعد، پس از انتقادات شدید مردم از این اقدام دولت، رئیس جمهوری قرارداد شهرک هوشمند را لغو کرد.

 

آقای محمدی پس از تعلیق وظیفه اش، در جلسه عمومی مجلس نمایندگان حاضر شد و گفت نزدیکان رئیس جمهوری از او خواسته اند که استعفا بدهد.

 

چهار سال پیش کابل‌بانک بزرگترین بانک خصوصی در افغانستان ورشکست شد.

 

علت اصلی بحران این بانک، کاهش نقدینگی اعلام شد، زیرا سهام داران اصلی آن که مسئولیت اداره این بانک را به عهده داشتند، پول هنگفتی را برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن دبی، از کابل بانک خارج کرده بودند.

 

تمام بدهی‌های کابل بانک حدود ۹۰۰ میلیون دالر برآورد شد که گفته می‌شود تاکنون نزدیک به نیمی از آن به دست آمده است.

 

خلیل‌الله فروزی، رئیس پیشین هیات عامل کابل بانک در نتیجه بررسی پرونده بحران کابل بانک از سوی دادگاه، به جرم پولشویی و اختلاس به ده سال زندان محکوم شد. او مکلف شد که ۱۳۷ میلیون دالر پول اختلاس شده و مبلغ ۵۹ میلیون دالر بهره آن را که در مجموع ۱۹۶ میلیون دالر می‌شود، پرداخت کند.

 

علاو بر آن تمام اموال منقول و غیر منقول آقای فیروزی توقیف شد و به دولت افغانستان حق داده شد که تمام دارایی او را فروخته و بابت قرض هایش به کابل بانک بدهد.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 23 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:59

رزمایش 2500 چترباز روس در شمال غرب این کشور
/14.2.2016

بخش مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه)‌ اعلام کرد،‌ حدود ۲۵۰۰ چترباز وابسته به نیروی هوابرد روسیه طی روزهای ۱۵تا ۲۰ فبروری  در رزمایشی در شمال غرب این کشور شرکت کنند.

 

 این رزمایش در برگیرنده حدود ۳۰۰ واحد مربوط به تجهیزات نظامی روسیه خواهد بود و در منطقه “پسکوف” در شمال غرب این کشور برگزار می‌شود.

 

همچنین این رزمایش بر سازمان دفاع هوایی و توسعه ظرفیت برای ارائه پشتیبانی لجستیکی به واحدها متمرکز خواهد بود.

 

انتظار می‌رود نیروهای روسی از سیستم کنترل و فرماندهی تاکتیکی پیشرفته‌ای به نام Andromeda-D ، ابزارهای جدید ارتباطی و سیستمهای کنترل و هشدار اولیه هوابرد و پهپادها استفاده کنند.

 

 

 

 

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 20 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 18:00

سفیر پاکستان به وزارت خارجه افغانستان احضار شد
/14.2.2016

سفیر پاکستان مقیم کابل در خصوص موضوع اختطاف آقای سید فضل الله وحیدی به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

 

به گزراش خبرگزرای صدای افغان (اوا)، حکمت خلیل کرزی؛ سرپرست و معین سیاسی وزارت امور خارجه صبح امروز آقای سید ابرار حسین سفیر جمهوری اسلامی پاکستان مقیم کابل را به مقر وزارت امور خارجه فراخوانده و مراتب نگرانی جدی خویش در پیوند با اختطاف آقای سید فضل الله وحیدی والی اسبق ولایت هرات، در اسلام آباد پاکستان را، به وی مطرح ساخت.

 

معین وزارت امور خارجه ضمن محکوم نمودن شدید این واقعه اظهار داشت: با توجه به اینکه آقای وحیدی یکی از شخصیت های مهم افغانستان بوده و این حادثه در منطقه امن و پایتخت جمهوری اسلامی پاکستان صورت گرفته است، جمهوری اسلامی افغانستان از جمهوری اسلامی پاکستان می خواهد که آن کشور، با استفاده از تمام ابزار و امکانات، در زمینه شناسایی گروه اختطافچی و رهایی آقای وحیدی اقدام عاجل و جدی نماید.

 

 

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 18 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 18:00

تلفات افراد ملکی در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده است
/14.2.2016

 سازمان ملل متحد با انتشار گزارش سالانه ۲۰۱۵ در مورد محافظت افراد ملکی در درگیری های نظامی گفت که بلند ترین آمار تلفات افراد ملکی در طول سال ۲۰۱۵ در افغانستان ثبت شده است.

 

گزارش سالانه که توسط هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در هماهنگی با دفتر کمشنر عالی حقوق بشر ملل متحد تهیه شده، نشان میدهد که درگیری های روز افزون زمینی در نزدیکی و یا داخل مناطق مسکونی همراه با حملات انتحاری و حملات دیگر در شهر های بزرگ، علت های کلیدی مرگ و جراحت افراد ملکی در اثر جنگ در سال ۲۰۱۵ بوده است.

 

نیکولاس هیسم ؛ نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان و رئیس یوناما گفت: "این گزارش بار دیگر یک افزایش را در شمار کل تلفات ملکی نشان می دهد. آسیب رساندن به افراد ملکی کاملاً غیر قابل پذیرش است."

او افزود: "ما از کسانیکه این درد را به مردم افغانستان وارد میکنند میخواهیم که برای محافظت افراد ملکی اقدامات واقعی بردارند و کشتن و معیوب ساختن افراد  ملکی را در سال ۲۰۱۶ توقف بدهند."

 

در سال ۲۰۱۵، یوناما، ۱۱۰۰۲ مورد تلفات ملکی  به شمول ۳۵۴۵ تن کشته و ۷۴۵۷ تن زخمی را ثبت نموده که این رقم بالاترین میزان تلفات ملکی ثبت شده نسبت به سال ۲۰۱۴ می باشد.

 

آمار جدید نشان میدهد که در مجموع چهار درصد افزایش در تلفات افراد ملکی در سال

۲۰۱۵ نسبت به سال قبلی صورت گرفته است.

 

یوناما مستندسازی سیستماتیک تلفات افراد ملکی را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 44 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 18:00

رئیس جمهور افغانستان راهی مونیخ شد
/12.2.2016

محمد اشرف غنى رئيس جمهور افغانستان ظهر امروز در رأس يک هيات بلند پايه جهت شرکت در پنجاه و دومين دوره «کنفرانس امنيتى مونيخ» عازم شهر مونيخ آلمان شد.

در خبری که از سوى دفتر مطبوعاتى رياست جمهورى افغانستان رسید آمده است: قرار است اشرف غنى در اين سفر دو روزه، ضمن شرکت در «کنفرانس امنيتى مونيخ» پيرامون مسايل امنيتى افغانستان سخنرانى نمايد و علاوه بر آن با شمارى از سران کشور‌هاى شرکت کننده در اين کنفرانس نيز ديدار خواهد کرد.

 در ادامه خبر آمده است: در اين کنفرانس شمارى از رهبران سياسى جهان و مسوولين سازمان‌هاى بين‌المللى نيز شرکت مى کنند و روى موضوعات مهم جهانى به ويژه مبارزه با تروریسم، بحران مهاجرت، آينده ناتو و امنيت منطقه ای بحث خواهند کرد.

در اين سفر «صلاح‌الدين ربانى» وزير امور خارجه، «محمد‌ حنيف اتمر» مشاور شوراى امنيت ملى و «محمد همايون قيومى» مشاور ارشد رئيس جمهور افغانستان، اشرف غنی را همراهى مى کنند.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 20 تاريخ : شنبه 24 بهمن 1394 ساعت: 22:18

شش پلیس افغان در قندهار کشته شدند
/12.2.2016

ضیا درانی سخنگوی پلیس ولایت قندهار افغانستان با اعلام این خبر گفت: دراین حادثه که در ژیری بوقوع پیوست یک نیروی پلیس، همکاران خودرا مسموم کرد و با شلیک تیر آنان را از پای در آورد.

وی افزود: دراین تیراندازی هفت پلیس دیگر زخمی شدند و پلیس مهاجم نیز از محل فرار کرد. مقامات افغان اظهارات اخیر رئیس اداره اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر بروز بی ثباتی سیاسی درسال دوهزاروشانزده میلادی در افغانستان را رد کردند.

محمد حنیف اتمر  مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با سفیر روسیه درکابل با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی افغان درسال دوهزاروشانزده میلادی با تمام توان خود در برابر دشمنان افغانستان می جنگند تصریح کرد: سال جدید میلادی، سال تحکیم ثبات وامنیت در افغانستان خواهد بود.

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر نیز گزارش داد ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در نشست خبری در پایان نشست وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان در بروکسل گفت: ماموریت ناتو در افغانستان ادامه دارد.

استولتنبرگ افزود ما توانمندی های کشورهای عضو را در مبارزه با داعش تقویت خواهیم کرد.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 23 تاريخ : شنبه 24 بهمن 1394 ساعت: 22:18

روسیه پیشنهاد تحقق آتش‌بس در سوریه را داد
/12.2.2016

مسکو پیشنهادی را در مورد آتش بس در سوریه از یکم مارس ارائه داده است. به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، روسیه جزئیات پیشنهادهایی را که امروز (جمعه) درصدد ارائه آن در مونیخ آلمان در کنفرانس ۱۷ کشور عضو گروه بین‌المللی حمایت سوریه است، ارائه نداده اما یک منبع رسمی تاکید کرد که مسکو پیشنهادهایی را مبنی بر آتش بس در سوریه داده است اما توافقی در خصوص این پیشنهاد روسیه حاصل نشده است.

یکی از مقامات غربی گفت: مسکو پیشنهاد آتش‌بسی را در یک بازه زمانی سه هفته‌ای ارائه کرده است اما امریکا نگران برخی جزئیات این طرح آتش‌بس است.

مسکو در این خصوص تاکید کرده است که می‌خواهد پیشنهادهایی را پیرامون آتش بس احتمالی در سوریه ارائه دهد اما ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل جزئیات این پیشنهادها را در دیدار با خبرنگاران مطرح نکرد.

ویتالی چورکین گفت: ما به ترغیب برای حصول راهکار سیاسی و از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات میان سوری‌ها ادامه خواهیم داد و این کاری است که ما در مونیخ می‌کنیم.

از سوی دیگر مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد،واشنگتن اولویت را آتش بس میان طرف درگیر در سوریه می‌داند.

وی افزود: ما معتقدیم که مذاکرات باید بدون پیش شرط از سر گرفته شود.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، وزیر خارجه امریکا در تماسی تلفنی بر لزوم برقراری آتش بس و تضمین رسیدن کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده در سوریه تاکید کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در خصوص این تماس تلفنی اعلام کرد، این تماس بر سازش در سوریه در سایه نشست آتی گروه حمایت از سوریه در مونیخ متمرکز بود.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 18 تاريخ : شنبه 24 بهمن 1394 ساعت: 22:18

لاوروف: آنکارا با داعش ارتباط مخفیانه دارد
/11.2.2016

سرگی لاوروف وزیرامور خارجه روسیه، گفت: کشورش اطلاعاتی در خصوص تماس های مخفیانه آنکارا با گروه تروریستی داعش در اختیار دارد .

 لاوروف اعلام کرد: دو طرف به دنبال مسدود شدن مسیرهای سنتی قاچاق نفت بر اثر حملات نیروی هوایی روسیه، گزینه های اقدام در شرایط کنونی را بررسی می کنند.

مسئولان روسیه پیش از این بارها مدارکی در خصوص قاچاق نفت بوسیله داعش به ترکیه منتشر کرده اند.

اواخر ماه جولای اسرائیل  نیز به طور علنی اعلام کرد نیروهای داعش با پول های ترکیه سر پا هستند.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 28 تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394 ساعت: 12:37

افغانستان با خطر سقوط سیاسی مواجه است
/11.2.2016

به نقل از مقامات امریکایی، افغانستان در سال 2016 میلادی با مشکلات مالی مواجه است و اگر وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند، پایان خطرناکی در انتظار این کشور خواهد بود.

رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هشدار داد که دولت افغانستان در سال ۲۰۱۶میلادی با خطر سقوط سیاسی مواجه است و طالبان بیش از پیش قدرت گرفته‌اند.

کلیپر که در مجلس سنای آمریکا سخنرانی می کرد، گفت: روند گفت وگوهای صلح در افغانستان قابل اطمینان نیست و تغییری در شرایط طالبان برای آغاز گفت وگوهای صلح مشاهده نمی شود.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز گفته است که اگر گفت و گوهای صلح با طالبان آغاز نشود، با آغاز فصل گرما، جنگ در افغانستان شدت خواهد یافت.

وی درعین حال افزوده است که ارتش افغانستان با آن دسته ازگروه های مسلح که سلاح خود را برزمین نگذارند، گفت و گو نخواهد کرد.

مقامات آمریکایی روز گذشته سه شنبه  نیز اعلام کردند که بزودی صدها سرباز تازه نفس را برای مقابله با طالبان و به کمک نیروهای افغان به استان هلمند اعزام می کنند.

هلمند در تابستان و پائیز گذشته شاهد نبردهای سنگین بین نیروهای افغان و گروه طالبان بود. در این درگیری ها برخی ازولسوالی های هلمند به تصرف طالبان در آمده است.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 19 تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394 ساعت: 12:37

داعش درافغانستان زمین خریده است
/11.2.2016

رییس شورای ولایتی غور افغانستان اعلام کرد که گروه داعش در ولسوالی تولک این ولایت که در مرز هرات قرار دارد برای ایجاد پایگاه، زمین خریداری کرده است.

فضل الحق احسان روز چهارشنبه افغانستان گفت: پیش از رسیدن زمستان حضور افراد داعش در این منطقه ثابت شده است.

مقام های امنیتی درباره صحت و سقم خرید زمین توسط عناصر داعش، سخنی بیان نکرده اند.

جنرال جمعه خان رییس سابق امنیت ملی غور نیز که اکنون در کابل بسر می برد، گفته است که در زمان ریاست وی، گزارش هایی از خریداری شدن زمین توسط فردی که وابسته به داعش معرفی شده است، دریافت کرده بود.

غور افغانستان، از خریداری زمین توسط فرد وابسته به داعش اظهار بی اطلاعی کرده، اما حضور مقطعی عناصر داعش را در این  رد نکرده است.

بیشتر تحرکات عناصر وابسته به گروه داعش در  ننگرهار واقع در شرق افغانستان صورت می گیرد و این گروه به دنبال ایجاد پایگاه منطقه ای در این ولایت است.

نیروهای امنیتی افغانستان می گویند که تحرکات داعش را در نقاط مختلف افغانستان زیر نظر دارند و ارتش افغانستان در هفته های گذشته بارها مواضع این گروه را در  ننگرهار هدف حمله قرار داده است.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 25 تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394 ساعت: 12:37

پولیس بلخ یک پسر اختطاف شده را نجات داد
/10.2.2016

 یک پسر جوان بنام محمدحسین روز گذشته از سوی یک گروه اختطافچی در مسیر ولسوالی شولگره ولایت بلخ اختطاف شده بود که توسط نیرو های امنیتی آن ولسوالی نجات داده شد.

به گفته سیدکمال سادات فرمانده پولیس بلخ در این درگیری یک تن از اختطافچیان بنام شمس الدین مشهور به انتحاری که باشنده ولسوالی کشنده بود کشته شده و یک تن دیگر آنان موفق به فرار شده است.

به گفته آقای سادات در این درگیری یک میل سلاح و یک عراده موتر سایکل نیز به دست نیرو های امنیتی افتاده است.

در همین حال امین دره صوفی عضو شورای ولایتی بلخ می گوید این گروه اختطافچی در گذشته نیز دست به قتل، دزدی و آدم ربایی زده بودند و این گروه از سوی حلقات خاص که از آنان نام نمیبرد حمایت میشود.

مسوولان امنیتی در ولسوالی شولگره ولایت بلخ میگویند در سال جاری این دومین اختطاف دراین مسیر است که از سوی نیرو های امنیتی نجات داده شده است.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 44 تاريخ : پنجشنبه 22 بهمن 1394 ساعت: 13:06

کشته و زخمی شدن 21 نظامی اردوی ملی در در بلخ
/10.2.2016

در نتیجه یک حمله انتحاری بر موتر حامل نظامیان اردوی ملی در ولایت بلخ 3 نظامی کشته شده و 18 تن دیگر بمشول 3 زن زخمی شده اند.

حمله به موتر های نظامی در بین شهر ها پر تلفات ترین شیوه نبرد طالبان تا جنگ رویایی با نظامیان افغان بوده؛ صبح روز دوشنبه انتحار کننده موتر حامل افسران فرماندهی نیروهای اردو در شمال را در جنوب غرب شهر مزارشریف مورد حمله قرار داد.

به گفته منیر فرهاد در این حمله 3 نظامی اردوی ملی کشته شده و 18 تن دیگر آنان بشمول 3 زن زخمی شده اند.

به گفته او حالت 4 زخمی این رویداد وخیم است. مواد انفجاری مورد استفاده در این حمله به حدی قوی بوده که حتی تا فاصله های 500 متری از محل رویداد پارچه های بدن انسان پخش شده؛ برخی از منازل مسکونی نزدیک به این حمله نیز آسیب دیده؛ دقایق پس از این حمله نیروهای امنیتی مشغول بازرسی منازل مسکونی در اطراف این حمله شدند.

ظاهرا حمله کننده از این منازل نه بل از چندین روز به اینسو رفت و آمد نیروهای اردو به قول اردوی شاهین را زیر نظر داشته؛ حملات این چنینی در بلخ کم سابقه است بهمین دلیل نیروهای امنیتی هنوز از موتر های بس برای انتقال کارمندان خود استفاده می کنند.

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 40 تاريخ : پنجشنبه 22 بهمن 1394 ساعت: 13:06

سیستم تدریس در دانشگاه های افغانستان الکترونیکی می شود
/8.2.2016

وزارت تحصیلات عالی در راستای مدرن سازی سیستم تدریس به شکل الکترونیکی در دانشگاه های کشور، کنفرانس دو روزه ای در کابل برگزار کرده است.

 

این کنفرانس امروز دوشنبه (۱۹ دلو) با حضور با حضور هیات رهبری وزارت تحصیلات عالی، مشاور مقام ریاست جمهوری، معاونین علمی و اعضای کمیته آموزش الکترونیکی دانشگاه های مرکز و شماری از دانشگاه های ولایات برگزارشد.

 

پوهنوال دکتور فریده مومند؛ وزیر تحصیلات عالی ضمن پر اهمیت خواندن استفاده از تکنالوژی در بخش تدریس گفت این وزارت با درک عمیق از موضوع و اهمیت علم و دانش تلاش دارد تا بهترین راه ها را برای فراهم کردن زمینه های تحصیلات عالی برای جوانان درکشور مهیا سازد که یکی از این راه ها همانا آموزش الکترونیکی می باشد.

 

وی همچنان گفت هدف از برگزاری این کنفرانس تدوین نصاب درسی برای آموزش الکترونیکی و حصول اجماع پیرامون اهداف و چگونگی تطبیق آن در تحصیلات عالی کشور می باشد.

 

وزیرتحصیلات عالی از وزارت معارف خواست که در بخش رشته بندی و ریفورم متعلمین مکاتب درتمام ولایات اقدام نمایند.

همچنین وزیر تحصیلات عالی آمادگی خویش را برای آغاز پروسه ریفورم بنیادی و استراتیژیک تعلیمی و تحصیلی کشور در همکاری با وزارت معارف اعلام کرد.

 

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 24 تاريخ : دوشنبه 19 بهمن 1394 ساعت: 23:41

گروه طالبان مسئولیت انفجار امروز شهر مزار شریف را بر عهده گرفت
/8.2.2016

یک انفجار قوی صبح امروز در منطقه نوآباد شهر مزار  شریف به وقوع پیوست که گفته می شود هدف آن موتر حامل نیروهای اردوی ملی بوده است.

 

در این حمله انتحاری که گروه طالبان مسئولیت آن را بر عهده گرفت است،  ۵ تن کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.

 

ذبیح الله مجاهد؛ یکی از سخنگویان طالبان ضمن برعهده گرفتن مسئولیت این حمله، در صفحه توییتر خود نوشته است، ساعت هفت و نیم صبح امروز، یکی از اعضای این گروه درمربوطات شهرمزار شریف موتر نوع کاستر حامل نیروهای اردوی ملی را هدف قرار داد .

 

 

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 21 تاريخ : دوشنبه 19 بهمن 1394 ساعت: 23:41

بازداشت ۷ عضو تروریستی داعش در روسیه
/8.2.2016

رسانه‌های روسیه گزارش دادند که هفت تن از اعضای داعش که در حال طراحی برای عملیات تروریستی در این کشور بودند، بازداشت شدند.

 

 رسانه‌های روسی از بازداشت هفت عضو داعشی که درصدد عملیات تروریستی در مسکو و سن پترزبورگ بودند، خبر دادند.

 

در حالی که حملات هوایی مسکو به مواضع تروریست‌ها در سوریه ادامه دارد، خبرگزاری «اینترفکس» در خبری فوری از بازداشت تعدادی از اعضای داعش در «یکاترینبورگ» روسیه خبر داد.

 

این خبرگزاری روسی گزارش داد: هفت تن از اعضای داعش که در حال آمادگی و طراحی برای حملات تروریستی در مسکو و سن پترزبورگ بودند، در یکاترین بازداشت شدند.

 

 

 

- - , .

افغان نیوز...
ما را در سایت افغان نیوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار afqan بازدید : 20 تاريخ : دوشنبه 19 بهمن 1394 ساعت: 23:41